Leerstofjaarklassensysteem
Ons onderwijs is ingericht volgens het leerstofjaarklassensyteem. Dat betekent dat de kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd in een groep zitten. Deze groepen staan min of meer vast gedurende de schooltijd van uw kind op onze school. De kinderen ontvangen dezelfde leerstof in een schooljaar, maar hierbij differentiëren we in wat uw kind aankan en aan welke persoonlijke leerdoelen uw kind werkt.
Bewegend & spelend leren
Bewegend leren staat voor fysiek bewegen in de klas tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Ook bewegingsactiviteiten buiten de school die gekoppeld zijn aan leren vallen onder bewegend leren.
Bewegend leren in de klas:
- bewegen tussen de lesactiviteiten, bijvoorbeeld enkele minuten tussen de lessen lichaamsoefeningen doen of op een andere manier bewegen (beweegbreaks);
- bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof als dit gebeurt in combinatie met bewegingen.
Diverse onderzoeken tonen aan dat bewegen tijdens het leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van leerlingen.
Bewegend leren buiten de klas:
- bewegen in spelvormen waarin duidelijke cognitieve leerdoelen zitten, bijvoorbeeld spellen die gekoppeld zijn aan cijfers, rekensommen, letters of woorden.
De laatste jaren is er veel aandacht voor bewegend leren en de positieve effecten daarvan. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat een (stil)zittend leven vooral op de lange termijn veel negatieve effecten heeft.
In dit schooljaar zal wekelijks een les bewegend & spelend leren wordt gegeven. De resultaten hiervan worden via Social Schools met ouders gedeeld en natuurlijk intern geëvalueerd.
Op Avontuur op Ameland
Het eiland meer de klas in, de klas meer het eiland op!
Dit educatiemateriaal is niet zozeer een leermethode, als wel een manier van werken. Dit houdt in dat de kinderen per thema aan veel verschillende vakken werken met als overkoepelend vakgebied heemkunde: onderwijs over eigen omgeving. Op deze wijze leren de leerlingen veel over het eiland waar ze opgroeien. De lessen zijn vooral gericht op beleven, zelf doen, ontdekken en ervaren. Het kind is steeds het vertrekpunt. Iedere leerling heeft immers zijn eigen belevingswereld, interesses, talenten en startkennis. Dit project gaat de uitdaging aan: kinderen (meer) leren genieten van, en verwonderen over al het moois dat hun eiland te bieden heeft. En door deze ‘Ameland-lessen’ kunnen we de kennis en vaardigheden van toen en nu behouden voor de toekomst.
Ameland heeft kinderen heel veel moois te bieden. De meeste avonturen liggen dagelijks voor hen klaar, om (gratis) beleefd te worden. Toch blijkt in de praktijk dat kinderen (en hun ouders) de ‘weg naar buiten’ moeilijk weten te vinden. Hierdoor komen de eilander kinderen steeds verder af te staan van de omgeving waarin ze opgroeien. Voor hen is er nog heel veel “Ameland’ te verkennen. Dit project is er voor hen. Om het eiland dichter bij ze te brengen. En om ze mee te nemen, naar de plaatsen, verhalen en ervaringen die ze zouden moeten (her)kennen.
Verwondering - Verbinding - Veiligheid
Op onze school is godsdienst en levensbeschouwing een van de scharnierpunten van de geloofsopvoeding. De mentaliteit en de werksfeer op school, de levensbeschouwelijke opstelling van het team en de band met de plaatselijke geloofsgemeenschap, zijn in dit verband van het grootste belang. De volgende levensbeschouwelijke uitgangspunten zijn voor ons belangrijk: ieder mens is uniek, geschapen naar Godsbeeld en gelijkenis en als zodanig accepteren wij de mens. We werken op school aan een veilig en geborgen klimaat, waardoor het kind zelfvertrouwen kan ontwikkelen.